Klimaanlæggets "arbejdshest" er afgørende for din el-bil-motor
Selvom din bil køler fint i det danske vejr, risikerer du nedbrud på motorvejen i Sydeuropas varme, hvis du ikke er opmærksom. Ungerne er spændt fast, taskerne er pakket, og køletasken er fyldt. Men inden du drøner på kør-selv-ferie i Sydeuropa, er der ét tjek, de fleste glemmer. Og det er noget skidt. Ifølge bilejerorganisationen FDM er vi danskere nemlig alt for dårlige til at få serviceret bilens klimaanlæg.
En ekstrem og omfattende hedebølge har bygget sig op over Europa. Som du nok kan mærke allerede, er det blevet rigtig varmt i Danmark. Det skyldes en usædvanlig varme sydpå, der allerede har givet hedebølge til flere europæiske lande som Spanien, Italien, Frankrig, dele af Tyskland og Storbritannien. Den varme rykker nu mod os, og i løbet af ugen bliver det blot varmere og varmere.
https://www.dr.dk/nyheder/vejret/varme-og-hedeboelge-over-europa
Deadline: Musik på algoritmens præmisser?
En 40-årig mand blev i aftes alvorligt forbrændt under optændingen af et sankthans-bål i Aalestrup. Ulykken skete, da manden hældte benzin på bålet. Her troede en anden mand, at han var færdig, og tændte derfor en ukrudtsbrænder, før den 40-årige var nået væk. Den 40-årige mand blev efter ulykken fløjet til Rigshospitalet.
https://www.dr.dk/nyheder/seneste/mand-alvorligt-forbraendt-under-optaending-af-sankthans-baal
'Kæmpe sommerhuse'
I dag skal et udvalg i Svendborg Kommune beslutte, om der skal banes vej for et hotelprojekt med seks store huse med plads til over 300 daglige gæster i den østfynske by Lundeborg. Landsbybeboere med armene over kors, et vaklende politisk udvalg, en bygherre med svedige håndflader og mange penge ude at svømme. Det er karaktererne i et sydfynsk drama, der kan blive afgjort i dag, og både et ja og et nej vil gøre ondt.
Deadline: Musik på algoritmens præmisser?
En lang række borgere kan se frem til at slippe for at betale mindre gældsposter til staten, som alligevel ikke kan inddrives. Det fremgår ifølge Ritzau af en pressemeddelelse fra Skatte- og Vækstministeriet og Gældsstyrelsen, hvori der står, at gæld for i alt 775 millioner kroner til staten bliver afskrevet i 2026 og 2027. - Med den her øvelse får vi nu ryddet op i godt 70 procent af alle de fejlramte gældsposter og bruger i stedet kræfterne på at inddrive den gæld, som rent faktisk kan inddrives, og som giver penge i kassen, siger skatte- og vækstminister Jakob Engel-Schmidt (M) i pressemeddelelsen.
https://www.dr.dk/nyheder/seneste/staten-dropper-indkraeve-smaa-gaeldsposter-775-millioner